torsdag, december 07, 2006

ur Manipulation som överlevnad

(Personen i texten är benämnd M, alltså ingenting jag skapat, utifrån mig.)

· Lägga skuld. Att skylla ifrån sig, är ett inte ovanligt, och kanske allmänmänskligt, handlingssätt. ”Jag hamnade i dåligt sällskap”, kan man höra såväl ungdomar som kriminella vuxna säga. (Många gånger kan man undra om det inte var personen ifråga som var det dåliga sällskapet…) Att göra en annan person ansvarig för det man själv gjort, kan vara ett effektivt sätt att få igenom det man önskar. En missbrukare kan t e x göra sin anhörige eller socialsekreterare ansvarig för att han återfallit i missbruk. Förhållningssättet är att ta ansvar för det man eventuellt gjort fel, men ansvar för mer än det skall man inte ta.

· Känslomässig utpressning. Antydningar eller mer öppna hotelser om att M skall skada sig eller ta livet av sig, återgå i missbruk, göra slut på förhållandet etc, om M inte får sin vilja igenom.

· Lögner. Vi har ofta svårt att tänka oss att människor ljuger oss rätt upp i ansiktet. Personer med bristande skam/skuldkänslor kan möta en med aggressivitet eller rycka på axlarna när man slutligen efter många undanflykter, bortförklaringar och motangrepp, lyckas konfrontera dem med att ha ljugit. ”Det är klart jag ljög. Det förstår du väl i min situation. Efter allt vad du gjort mot mig. Har aldrig du ljugit någon gång?”


· Låtsas hjälplös. M kan framställa sig som hjälplös och därmed få människor i hans omgivning att gå in och agera för hans räkning. M beskriver sig som ett offer för omständigheterna och utsatt för ständiga oförätter från myndighetspersoner. Själv är M utan möjlighet att påverka och styra sitt liv.


7 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen mig i allt det du skriver!!! Hur gör man när man inte kan leva utan mannen men inte kan leva med missbruket?? många kramar till dig / J - oxå medberoende som vet hur det känns...

Monica sa...

Kära vän ... som du själv skriver ... känn aldrig skuld för någon annans situation.
Min mormor sa alltid "som man bäddar får man ligga" och det stämmer så väl ... det är vi själva som bestämmer hur bra vi vill ligga ... och ibland blir det knöligt och skrynkligt ... men visst är det bäst nybäddat ....
Kramar

Anonym sa...

Då var din mormor ovanligt korkad,eller du om du tror att det handlar om livet,alla föds inte friska,gå till den personen och säg att som man bäddar får man ligga,hoppas nått händer dej och du sitter där utan nått,då ska jag komma med ett stort leende och säga-Som man bäddar får man ligga,be om en snabb död bara,men inskränkta människor som dej förtjänar ingen snabb död,kom ihåg,som man bäddar får man ligga och regel 1 :Lägg dej aldrig i någons förhållande,det skulle mormor lärt dej istället

Anonym sa...

Jag läser att jag hotar med ditt o datt för att få medömkan,Vad J inte fattar är det inga hot,när jag läser all skit som skrivits om mej,känner jag att ni Monica,Isprinsessan,J och alla andra som valt sida är med i samma lynchmobb,kommer att ta livet av mej efter jul (för barnens skull)Jag hoppas det uppkommer en diskussion av det,jag orkar inte vara den dåliga människa jag inte är men beskrivs här som ni ger råd och näring till hatet,hoppas NI FÖRSTÅR ATT NI ÄR LIKA SKYLDIGA ALLIHOPA skyldiga till en 2barspappas död genom era peppningar och skitsnack,ni har dömt mej till döden utan advokat eller lyssnat på min del av det hela Mats K född -59 död 06

Anonym sa...

J ÄLSKADE,JAG HOPPAS DU FÖRSTÅR ATT JAG GÖR DET FÖR KÄRLEKEN TILL DEJ OCH INGET ANNAT,DU ÄR DEN ENDA SOM JAG HADE VELAT DELA MITT LIV MED,BARA TANKEN PÅ NÅGON ANNAN GÖR MEJ ILLAMÅENDE,HAR ALLTID VARIT TROGEN DEJ,FÖR MEJ ÄR DU DET FINASTE SOM FINNS DET HÄR ÄR DET BÄSTA SOM KAN HÄNDA NÄR JAG FINNS FÖR DEJ/ÄLSKAR DEJ MER ÄN DU ENS KAN FANTISERA OM ATT NÅGON KUNDE GÖRA,HADE DU KÄNT MEJ HADE DET HÄR INTE HÄNT,JAG ÄR SÅ JÄVLA LEDSEN FÖR DIN SKULL,MINA TANKAR KOMMER FINNAS HS DEJ NÄR JAG LÄMNAR LIVET pS DET VAR FINT ATT DU SKREV ATT DU INTE KUNDE TÄNKA DEJ NÅGON ANNAN KILLE ÄN MEJ-SYND ATT JAG MÅSTE GÅ DEN STIGEN,MEN DU TROR JU INTE PÅ MEJ,SÅ DET HDE NOG BARA BLITT MISSTÄNKSAMHET Å HAT,LESSEN lOVE//SKA KYSSA DEJ OM DET GÅR INNAN JAG FÖRSVINNER HELT/JOBBIGT ATT ÄLSKA NÅGON SOM DEJ,DU FÖRSTÅR VAD JAG MENAR OCH JAG ÄLSKAR DEJ MYCKET,TYCK INTE ILLA OM MIG SNÄLLA.................................

Anonym sa...

Jag vill inte se mig själv som medberoende. Men förmodligen är det precis det jag är. Jag döljer i alla fall skickligt för omvärlden att min man är missbrukare. Det gör han själv också på ett utmärkt sätt. Ingen ens anar, det är ganska skrämmande egentligen. Jag hoppas att du tar dig igenom detta som en hel och stark människa. Mina tankar är hos dig // H

Anonym sa...

Tack för att du skriver om detta så viktiga ämne!!!