måndag, december 04, 2006

Kvinnobehandling


Korpbergets behandlingshem är ett av de få behandlingshem som fattat galoppen ang kvinnors missbruk, och att det ofta ser annorlunda ut än mäns. De ha utökat sin behandling för kvinnor till 3 månader. Allt för att ge kvinnorna mer hjälp som kan göra att de inte återfaller i missbruk.

En normalkvinnas situtation när hon kommer in i behandling - vare sig hon är alkoholist, narkoman eller båda - brukar ofta innefatta andra element än mäns. Ofta har kvinnan trassliga relationer med män bakom sig, ofta med våld misshandel och våldtäkt. Korpberget är en av det första svenska behandlingshem som nu har behandling för det.

Kvinnan kan bli drogfri, nykter. Men ofta väljer kvinnan att ha kvar sin eventuellt missbrukande man i högre utsträckning än för män i samma situation. Det finns statistik på det här, men jag väljer att inte (orka) leta upp den. Däremot är deras erfarenhet min egen.

Ofta har jag mött kvinnor som tagit återfall, till viss del pga att de valt att hålla kvar vid sina män som kanske missbrukar eller är hotfulla etc. Jag har mött det många gånger genom mina år i 12-stegsprogrammet. Faktiskt kan jag inte påminna mig en enda gång, jo kanske 1 gång, där en man valt att hålla kvar vid sin missbrukande kvinna.

Det är helt enkelt ett störrre och allvarligare problem för kvinnor, som är medberoende. De håller kvar mycket längre i det destruktiva än män gör. Därför kallar också medberoendegurun, Robyn Norwood "Kvinnor som älskar för mycket" , alla sina fallbeskrivningar för hon, henne. Hennes upptäckt genom åratals studerande av medberoende är att närmast 100% är kvinnor.

Det är svårt ändå för en kvinna att tillfriskna ifrån missbruk. Tyvärr (och här blir jag tyvärr generaliserande), så har oftast kvinnan vårdnaden/ansvaret över barnen, och i många fall även en missbrukande partner. Därför kan det vara ett annat sorts stöd som behövs för kvinnor som tillfrisknar, vilket nu Korpberget uppmärksammat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är rätt inne på att lämna mig,vi har ofta sagt att det är skönt att vi älskar varandra lika mycket,nu känns det bara som jag älskar dej och du bara vill att jag ska dra som ett äckel,jag tycker att du ska nämna för din a fans att jag tar några lugnande tabletter i månaden,eller varannan månad,ungefär som att jag skulle ta en öl eller tre i månaden,större är inte mitt missbruk,vet att det är fel men du kan väl sluta svartmåla mej som att jag är en riktig lirare som tar ta tabletter var och varannan dag,såklart att dom tycker synd om dej,jag använder varken våld eller ens hårda ord,dom står du för,psykisk misshandel är ofta värre än fysisk,så det är inte bara kvinnor som stannar,jag stannar för att jag ÄLSKAR dej och jag vet vad ddet äsamtidigt vill jag be om ursäkt till isprinsessan,du växer för varje gång nu,tycker du ska stötta din M,förut har jag varit väldigt irriterad på dej att du lägger i,jag tror inte duet är mej du mår piss av J,hos mej har du en kanonvän som älskar dej och vill göra ALLT för att det ska bli bra

Anonym sa...

Tack för komm i min blogg, och som svar på din fråga nej jag mår inte bra och nej det går inte bra. Alla löften K gav mig var luftslott han byggde så vacker för stunden, jag kom hem till samma skit som jag åkte ifrån bara det att det känns jobbigare när man levt i det härligt normala ett par dagar och glömt. Så tillbaks på ruta ett back in Sweden. Kram nadine

Anonym sa...

Vännen,
dina ord värmer. Känner den och att du finns har betyder så mycket. Allra helst nu.

En dag i taget.

Kram
a.