lördag, oktober 14, 2006

Ljus

Ljuset i mitt liv, är mina aha upplevelser. Såna där när jag funderat och funderat på hur jag ska lösa ett problem, och så plötsligt finns bara lösningen där!

Jag har inte kommit så långt med M än. Vi håller på i samma hjulspår som tidigare, med skillnaden att jag inte längre tar åt mig av det som händer när han träffar Miss Ro.

Situationen är nu denna;
Jag har ställt ett ultimatum som M vill ändra på. Det är att M ska gå på möten och var inskriven i behandling innan vi börjar om igen. Enligt M älskar jag honom inte tillräkligt om jag ställer såna krav. Han vill "vi ska fixa det här".

Det är just dem orden som får mig att falla tillbaka gång på gång. Ordet vi. Jag är medberoende, de vill vara med och fixa, de vill göra rätt och ha kontroll. Han är beroende, och om han vill fortsätta med benz, vill han ha någon att skylla på. Därför har jag fått insikt att vi funkar inte längre. Det måste vara M!
Nu är det 3 veckor sen M stod på Plattan och köpte droger, 3 veckor sen som han rånades och hittades långt ifrån Stockholm. Första dagarna var mitt ultimatum lätt att följa, och han var inställd och kraftigt påverkade av det som hänt.

Men så går tiden, den letar sig in i rädslan, och för sakta in förnekelse igen.

Jag märker det, vet inte om M är medveten om det!? Men sakta förs vi tillbaka till varann igen, och det är där vi är nu. Jag som sakta tycker synd om M som ska klara allt detta själv, - jag vill vara med. Vi träffas, mysigt för stunden. Jag glömmer alla konstiga telefonsamtal, isklumpen i magen när jag ska ringa M på kvällarna, fladdret kring ögonen när jag hör att M är på Plattan. Allt det börjar sakta försvinna för mig också.

Men inte helt, det finns alltid där närvarande, under ytan. Tills en dag, det pyser ut, jag blir sarkastisk, kontrollerande, och cynisk.
Tycker inte det händer något för M, med hans mötesgående, hans inskrivning på behandling, att han inte ligger sos mer så han får hjälp.
Det var 'det' som hände i torsdags, på lunchen när jag ringde M. Jag blev tveksam till det 'här', allting. Som bara känns som en upprepning, och jag vet hur ont resultatet blir. Jag sa det till M, och på kvällen när jag ringde var M borta igen.

Nu är det inte längre om han har tagit eller inte som är svårt, jag har börjat lita på mig själv att bedöma på den punkten. Det är att om han inte gör något, kan vi inte fortsätta som gör ont.
Och det gör han, om och om igen. Och kommer fortsätta under hela våran relation som jag känner idag.
Jag drog mig ur, alla projekt, alla överenskommelser vi hade. Att träffas, gå på möte (för M behöver mig för att gå), all god mat vi skulle laga på fredagen.

Sån är min vardag, upp och ner i en ständig berg o dalbana, där jag får leva ständigt vaksam. Sånt tär på psyket på en människa, lika mycket på mitt som M:s!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det där var faktist väldigt elakt som du försöker klä i fina ord,du vet hur mycket jag gör för att det ska fungera,AA ber man ju varje drogfri dag och försöker fylla den,men du tar bort det och låter mej sitta bland allamina helveteskval,även jag blir starkare varje dag drogfri,men AAfilosofin existerar bara i andra,inte i dej,du har fått hjälp av andra,hjälp andra du med,nä,du tycker väl inte jag är värd det,att jag inte är värd ett jvla skit,snart behöver du inte bry dej längre,och om du undrar om jag tagit nått,du undrar inte utan du tar för givet att jag gjort det,MEN DET HAR JAG INTE/M

Anonym sa...

Mellan raderna hör jag att du i tanken vet precis vad som händer och hur du skulle vilja hantera det. Men det tar tid att koppla ihop tankarna med känslorna och förändra något.

Slå inte på dig själv. Du får göramisstag, du får längta, du får tro och tänka. Din verklighet är bara din. Och du vet att du inte kan ändra på någon annan än dig själv. Och du vet att även om du står på knä, vänder ut och in på dig själv, gråter, skriker, bråkar eller är helt tyst så är det inte du som väljer att han tar återfall.

Jag vet att du vet.
Och jag vet hur svårt det är att veta.

Varma kramar
och ta hand om DIG - först
a.

Monica sa...

Visst finns det en mening med allt ... det tar bara sån tid att hitta den ..
Kram

Anonym sa...

En sak jag undrar är om du vill bli av med M eller om du vill att M ska bli frisk,att överge någon är väl inget som gör någon friskare,speciellt inte om man bryr sig om personen som jag läser att du gör ibland.Men om du inte bryr dej och om hans liv inte berör dej så ska jag inte säga något det är upp till dej och ditt samvete,lyssna framför allt inte på Isprinsessan Anna som är det dummaste som går i ett par skor,hon kommer få Guds straff för allt dumt hon lägger sin näsa i,ta vara om de som är dina

Anonym sa...

FYFAAN VAD DU GÖR MEJ LEDSEN,kom inte och säg något annat,varför göra mej illa hela tiden istället för hjälpa....inget på din sida stämmerHATAR DU MEJ